Jak rozpocząć przygodę na YouTube? | NZS UAM TV

Wiele osób myśli o założeniu kanału na YouTube w celu nie tylko sławy czy pieniędzy, ale też dla rozwoju swoich umiejętności prezentacji czy montażu filmowego. Często chcą się podzielić swoją pasją, wiedzą bądź doświadczeniem lub poznawać nowe punkty widzenia — na przykład poprzez wywiady. Niezależnie od tego, jaka jest motywacja przyszłego youtubera, aby osiągnąć sukces i trafić do jak największej liczby odbiorców, warto poznać parę aspektów tego serwisu internetowego, aby ułatwić to zadanie.

W filmach na YouTube najważniejsza jest ich treść. Przed uruchomieniem kanału warto się zastanowić, co chcemy tworzyć, jak i dla kogo. Ustalenie, chociażby wstępnie, naszej grupy docelowej może nam ułatwić wybór formy i języka, jakim posługujemy się w filmie, natomiast jeśli chodzi o tematykę to najlepiej, jeśli faktycznie nas interesuje — wiele widzów może zauważyć, jeśli się do czegoś zmuszamy i uznać nas za nieautentycznych, a też po prostu nie warto się męczyć z danym tematem, tylko dlatego, że jest on popularny.

Użytkownicy YouTube’a raczej nie lubią kanałów z bardzo szerokim zakresem tematycznym — jeśli zajmujesz się recenzjami kosmetyków, to oczywiście możesz również tworzyć innego rodzaju filmiki z tego zakresu (np. tak zwane challenge), jednak jeśli zaczniesz nagle publikować poradniki dla agentów nieruchomości, to twoi dotychczasowi widzowie mogą zaniechać dalszego oglądania twojego kanału.

Jeśli chcemy, by nasze filmiki zdobywały coraz to większą publiczność, musimy dodawać je regularnie — dlatego warto już na samym początku zaplanować więcej niż jeden czy dwa wideo, aby nie musieć wymyślać tematów na bieżąco.

Do nagrywania filmików na YouTube nie potrzebujesz profesjonalnej kamery czy mikrofonu — w dzisiejszych czasach większość smartphone’ów zapewni nam całkiem przyzwoitą jakość dźwięku oraz obrazu. Dlatego nie warto odkładać nagrywania filmików do czasu, aż uda nam się uzbierać pieniądze na specjalistyczny sprzęt. Zwłaszcza jeśli nie jesteśmy pewni, w jakim stopniu tworzenie wideo się nam spodoba i na jak długo.

Poza tym, jak sam film ma wyglądać i o czym będzie mówił, warto również zastanowić się nad tym, jak przyciągnąć potencjalnego widza, który spośród milionów plików wideo znajdujących się na YouTube wybierze właśnie nasz. Czynnikami, które mogą na to wpłynąć, są: miniatura, tytuł oraz początek filmu. Miniatura to to, co pierwsze rzuca się użytkownikowi na stronie głównej czy jako wynik wyszukiwania na stronie. Ważne, aby zadbać o to, by miniatura oddawała to, o czym będzie film, była przejrzysta, ale też interesująca i estetyczna. Dlatego warto spędzić nad nią trochę więcej czasu i dobrze przemyśleć, co ma się na niej pojawić. Tytuł również powinien mieć podobne cechy — chwytliwe tytuły przynoszą filmowi popularność, jednakże zdecydowanie unikałabym tzw. clickbaitów. 

Początek filmu również musi być ciekawy — odradzałabym zaczynanie filmu od np. długiej animacji ze swoim logiem, gdyż może wygląda to estetycznie, jednak może zniechęcić widza do dalszego oglądania.

Oto parę podstawowych wskazówek, jak zacząć swoją przygodę na YouTube. Oczywiście, jest tego więcej, jednak mogą to już być porady dotyczące tylko konkretnej tematyki filmów. Jeśli natomiast chcesz rozpocząć swoją przygodę z tworzeniem wideo, ale nie chcesz tego robić w pojedynkę, to serdecznie zapraszamy do naszej telewizji internetowej NZS UAM TV, w której wszyscy zaczynamy od podstaw, ale świetnie się przy tym bawiąc! (Dowiesz się więcej, klikając zakładkę NZS UAM TV bądź wchodząc na kanał na YouTube o tej samej nazwie).

Autorka: Karolina Krasińska